wat doet jouw syndicus
Syndicus: probleemoplosser of klaagmuur?
De syndicus is de klaagmuur van de mede-eigenaars: waarheid, vooroordeel, mythe of misverstand? We vroegen het aan enkele syndici. Hun reactie? Die is verrassend eensgezind.
Uitdagend
Syndicus Baptiste Cobbe uit Roeselare is het niet eens met de stelling. “De syndicus is nu eenmaal de eerstelijnshulp van een mede-eigendom”, stelt hij. “Niemand belt de 100 om te zeggen dat alles oké is, toch? Dus ja: we krijgen alle defecten en andere klachten op ons bord. Dat is een wezenlijk onderdeel van ons vak. Persoonlijk zie ik in elke oproep een nieuwe uitdaging. Syndici hebben doorgaans een breed netwerk aan vakmannen opgebouwd waardoor elke klus vrij snel kan geklaard worden. Op een weekdag krijg ik klassieke problemen doorgaans binnen de 24 uur opgelost. Da’s kicken, echt waar. Dus, klaagmuur? Helemaal niet.”
Meldingspunt
Jeremy Lacave, syndicusbediende in Namen, staat rechtstreeks in contact met honderden mede-eigenaars en hij treedt bij. “Dagelijks krijg ik klachten binnen: van een defecte lift over een kapotte klink en alles daartussen”, vertelt hij. “Uiteraard vind ik dat geen probleem. Integendeel: de syndicus is in dat geval een soort redder in nood. En dat voel je. Mede-eigenaars waarderen onze inzet. Uiteraard heb je af en toe een uitzondering. Iemand die bijvoorbeeld dringend naar het werk moet terwijl de garagepoort niet open wil. Dat is vervelend. En ja: in zo’n gevallen kan een mens al eens opgewonden geraken. Maar zelfs dan blijft de overgrote meerderheid van de mensen respectvol. Hooguit een keer per jaar loopt het ergens scheef omdat een eigenaar over zijn toeren raakt. Meestal met veronschuldigingen achteraf. Dus nee: de term ‘klaagmuur’ is hier niet op zijn plaats. Ik zou het eerder een ‘meldingspunt’ noemen. Dat klinkt beter en het leunt veel dichter aan bij de realiteit.”
Aangenaam en joviaal
Antwerps syndicus Tom Van Campenhout vindt dat zijn beroep een imagoprobleem heeft. “Dat klaagmuur-riedeltje begint wat te vervelen”, lacht hij. “Syndicus is uiteraard een contactberoep. Weet dat het gros van deze contacten op een zeer aangename en joviale manier verlopen. Negatieve ervaringen zijn echt hoogst uitzonderlijk en het is echt jammer dat de focus daarop ligt. Met andere woorden: weg met de term ‘klaagmuur’! De term geeft een totaal verkeerd beeld van ons vak.”